top of page

Start, klaar, AF!


Steeds vaker ontmoet ik mensen die al jarenlang prachtige producten en diensten leveren, maar zich 'ineens' op de rand van een diep dal bevinden; klanten die minder bestellen, vertrekken naar andere leveranciers of ineens gaan onderhandelen over de prijs. Het zorgt voor verwarring. Waar is het mis gegaan? Waarom willen klanten ineens andere dingen?

In een gesprek probeer ik ze een spiegel voor te houden: ja, je levert nog steeds de mooiste producten of diensten, maar je bent langzaam van de 'kopgroep' naar de 'volggroep' afgedwaald. Vrijwel altijd ontdekken we dat de oorzaak ligt in het zelfbeeld van een bedrijf. Alle investeringen zijn naar buiten gegaan en te weinig naar binnen.

De reden dat ik bij bedrijven binnenstap is dezelfde: het bedrijf wil investeren in de buitenkant. In een poging nieuwe klanten aan te trekken of simpelweg het bestaande bestand te behouden. Ze vragen me dan of ik ze dan kan helpen door een workshop social media te geven of ze te helpen met een nieuwe website. En als ik dan toch bezig ben, of ik dan ook nog even naar hun teksten wil kijken.

Natuurlijk vind ik dat prima, ik moet immers ook een boterham verdienen. Maar mijn inziens is dit een vorm van symptoombestrijding. Als ik een gave video aflever, maar er geen mensen zijn die de video delen; dan heeft de klant geld over de balk gesmeten. Gemiste kans vind ik.

Een ander sprekend voorbeeld: ik gaf laatst een social mediaworkshop aan een bedrijf wat nog niet aan zijn eigen medewerkers kon uitleggen wat ze nu eigenlijk leverden. De USP's (Unique Selling Points) waren duidelijk, maar het gevoel en de emotie van het bedrijf werden niet omschreven. Bij voorbaat kon ik al zeggen dat mijn workshop geen wortel zou schieten. De medewerkers keken me glazig aan en konden niet wachten tot ze weer gewoon aan de slag konden gaan op hun eigen eilandjes. Het was een gezellige middag, maar resultaat zou een dik verslag zijn met daarin allerlei aanbevelingen, die toch niet zouden worden opgepakt. Wat ging hier mis?

Social media draait om wat je oproept bij de lezer, kijker of volger. Het gaat om 'sociaal' zijn; wat te maken heeft met hoe mensen met elkaar omgaan (definitie uit het woordenboek). Dus als je zelf geen gevoel hebt bij wat je plaatst; hoe moet de ander dat dan wel hebben? Het gaat om interactie, niet om oeverloos zenden.

Bedrijven als Google, Apple, Wright Brothers, en dichterbij huis, CoolBlue zijn succesvol. Niet omdat ze altijd vooroplopen met hun technologieën of omdat ze nu eenmaal een sexyer product verkopen, maar op de eerste plaats omdat ze een interne visie hebben! En daar draait het om.

Interne visie betekent dat je kijkt naar de omstandigheden waar binnen jij en jouw medewerkers werken. Hebben ze het naar hun zin? Zijn ze gepassioneerd over wat ze doen? Krijgen ze de kans om zichzelf te ontwikkelen? En misschien wel het belangrijkste: krijgen ze een stem binnen het bedrijf?

Iemand die zich gewaardeerd voelt, plezier heeft en zich kan ontwikkelen zorgt voor een verhoogde productie, maar is daarnaast ook meer geneigd ambassadeur te zijn. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor medewerkers, maar ook voor jezelf.

Wanneer heb jij voor het laatst gekeken naar wat jij belangrijk vind? Wat jij zou willen? Waar ligt de passie? Alles komt van binnenuit. Niet alleen in je privéleven, maar ook in jouw werk.

Als je ontdekt dat je in de 'volggroep' bent beland, zorg dan dat je weer bij de 'kopgroep' komt. Dat begint bij het zorgen voor jezelf. Geef jezelf de kans om het doel weer voor ogen te zien, jezelf te motiveren voor een inhaalslag. Voed jezelf met kennis en maak je klaar voor die sprint.

En dan? Dan bel je mij. Dan pas kan ik je werkelijk helpen aan de sprint van je leven. Als persoon of als bedrijf.

Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page